PAZARLAMA SEKTÖRÜNDE ADALET YERİNİ BULACAK
Adaletin Hint kumaşı olduğu yani zor bulunduğu 21. yüzyılın 17. yıl döngüsünde evrensel adaletin tekrar uyanacağına şahitlik edeceğiz. İç piyasada reklamın yönünü değiştiren dijitalleşme Ay tutulması ile beraber önümüzdeki 6 ay boyunca farklı yaptırımlara maruz kalacak. Özelikle hızlı dijitalleşen ve tamamen satışa yönelik hareket eden markaların itibar kaybını 2016 yılında bu yana gözlemliyoruz.
Kova tutulmalarında Trump!
Kova burcunda gerçekleşecek tutulma, kova çağının duyurusunu yapıyor… 2018 yılının sonuna kadar devam edecek Kova burcundaki gökyüzü hareketleri medyayı da yakından ilgilendirecek. (İlk olarak 2018 31 Ocak ve 15 Şubat’ta gerçekleşecek.) Birçok medya planlama şirketi hızlı akan teknoloji çağında yenilikleri göremez ve harekete geçmezler ise kendi içlerinde kısır döngüye girebilirler. Kova tutulmaları ile bağdaşan bu sürecin medyayı yakından etkilediğini gördük. Bu durumun sadece ülkemizi etkilediğini diye düşünürken, 8 Kasım’da ABD seçimlerini kazanan Trump’la birlikte dijital dünyanın, seçim kampanyalarında bile kişilere ne türlü yön verebileceğini bir kez daha hissettik. Organik reklamın kişiye özel marka oluştururken, bir ülkenin başkanı yapabileceğini gördük.
Buradan baktığınızda artık global markalar kişiye özel markaların nasıl organik reklamlarla kendilerine sadık tüketici bulduklarını görebiliyoruz. 21 yüzyılın teknolojiyi destekleyen en belirgin tutulmalarını 2016 Ağustos ayından bu yana gördük. Görmeye devam edeceğimiz konuların başında ise herkesin kendine göre bir pazarlama algısının olduğu ve bu durumda tüketicinin kişisel kararlarını hiçe sayamayacaklarını ifade ediyor gök kubbe. Artık akıllı telefon devrinde olduğumuzu net bir şekilde anlaşılacak. Belki bu bir günde olmayacak ama pazarlamanın artık tarifesinin de anlatılma şeklinin de değiştiği kabul edilecek. Kaldı ki bu tutulma ile ekonomik sarsıntılara rağmen görüp önlemini alan kişisel marklardan tutun da devlet başkanları ve kurumlara kadar kendilerini daha farklı anlatım mecraları bulurken, kendi pazarlamalarını da direk yapabildiler. Yani teknoloji, devrimler yaparken, herkesin herkese ulaşılabilirliğini kolaylaştırmakla kalmadı, sosyal medya mecraları reklamlarında duruşunu, niteliğini değiştirmeye başladı.
Bu yıllarda kabuk değiştiren pazarlama ve reklam dünyasındaki devrimleri 2023 yılında üniversitelerde ders konusu bile olabilir. Çünkü pazarlama modelleri değişirken bütçelerin de devrim geçireceğini bu tutulma ile birlikte görmeye başladık. İnsanlar, hızlı tükettikleri ürünlerin güvenilirliğini sosyal medya aracılığı ile öğrenebiliyorlar. Bu yüzden de pazarlanan ürün ne olursa olsun, ister hizmet ister ürün, reklamlarla sınırlı kalmıyor. Örneğin uluslararası bir araba firması yüz binlerce zarara rağmen piyasada ürünü çekeceği duyurusunu her mecradan yapabiliyor. Bu yöntem, eski pazarlama sistemine göre büyük bir stratejik hata olurken, 21. yüzyılın en ergen yılarında hata olmuyor ve tüketicide de farklı bir samimiyet uyandırabiliyor. Her ne kadar reklam firmaları ürünlerinde mükemmel bir hayat vaad etse de artık teknoloji ile iç içe olan insanlar, sorunları da kabul eden pazarlama stratejileri görmek istiyor.
Peki, bu tutulma hangi markayı yakından etkileyecek derseniz?
Kova burcu olan Youtube markasını yakından ilgilendirecek. Son yıllardaki reklam dağılımında büyük kaygıları olan Youtube, her ne kadar olmazsa olmazımız gibi görünse de kendi yapısında büyük değişiklikler yapmazsa 2020’ de yanlış pazarlama stratejisi yüzünden itibar kaybedebilir. Peki, dünyaca ünlü cirosu çok yüksek bir markanın eksiklerini gören ve ağır ağır onun önüne geçecek marka hangisi derseniz, Facebook derim. Tıpkı Youtube gibi 2000’lerin başında kurulan Kova burcu olan Facebook, sektörü görmeye çalıştığı gibi organik reklamları geliştirmek için gecesine gündüz katıyor gibi görünüyor. Önümüzdeki yıllarda Facebook hesaplarını kullanan dünya devi marklar veya kişisel markalar Facebook içinde kendi kanallarını oluşturmaya başlayabilirler.
Tutulmaların, toplumlar üzerinde yarattıkları sinerji tekrar Ay Tutulması ile açığa çıktı. Bu da birbirlerine yeni stratejiler uygulamaya kalkacaklarını vurguluyor. Sebebi ise çok açık artık insan gücünün teknoloji ile yer değiştirdiği bir döngüdeyiz. Ay tutulmalarının etkilerini, medya, pazarlama ve reklam sektöründe görmeye devam edeceğiz.
Zeynep Turan
Yazının her hakkı saklıdır.
10.10.2017
Eylül Campaign